Hodnocení účinků ptí kávy
karcinogenní účinky
Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC) Světové zdravotnické organizace při hodnocení karcinogenního potenciálu pro člověka dospěla k závěru, že pravděpodobněexistuje určitá souvislost mezi pitím kávy a karcinomem močového měchýře. Podle některých studií je navíc efekt kávy potencován kouřením. Při přípravě kávy tureckým způsobem se více vyluhují polyaromatické uhlovodíky, které mohou působit karcinogenně.
Vztah mezi pitím kávy a karcinomem pankreatu a ovaria nelze na základě dostupných informací potvrdit, ani vyloučit.
Možná existuje vztah mezi pitím kávy a fibrózní cystickou mastopatií (postižení prsu), omezení příjmu kofeinu při tomto onemocnění také může snižovat bolestivé pocity a napětí v prsou. Epidemiologické studie neprokázaly vzrůst rizika rakoviny prsu ve spojení s kávou.
krevní tlak
Umírněná konzumace kávy zřejmě nemá vliv na dlouhodobý vzestup krevního tlaku u osob s normálním krevním tlakem. Některé studie uvádí, že káva (nezávisle na způsobu přípravy) přechodně zvyšuje krevní tlak dokud se nevytvoří tolerance na kofein, potom se krevní tlak vrací k výchozím hodnotám. V jiných studiích byl pozorován malý pokles krevního tlaku (o 1 až 5 mmHg) u osob s normálním krevním tlakem, kteří začali pít místo normální kávy kávu bez kofeinu. Pokles krevního tlaku u hypertoniků (osob se zvýšeným tlakem) po sníženém příjmu kávy, tzn. kofeinu, není jednoznačný.
cholesterol
Pití většího množství kávy může zvyšovat sérové hladiny cholesterolu. Zvýšení hladin LDL ("zlý" cholesterol - podílí se na vzniku kardiovaskulárních onemocněních) a celkového cholesterolu je výraznější při pití nefiltrované (turecké) kávy, zatímco filtrováním kávy se tento účinek omezuje, neboť tukové podíly obsažené v turecké kávě se při jiných způsobech přípravy zachytí spolu s jemnými tuhými částečkami na filtru. Hladina HDL-cholesterolu ("hodný" cholesterol - je ochranným faktorem proti vzniku kardiovaskulárních onemocnění) zřejmě není pitím kávy ovlivňována.
infarkt myokardu
Konzumace více než čtyř šálků kávy denně může zvyšovat riziko akutního infarktu myokardu. Účinky kávy na hemostatické mechanismy jsou zatím nejasné, ale káva by mohla zvyšovat tendenci k trombózám. Kofeintaké může vyvolávat srdeční arytmie.
ischemická choroba srdeční
Studie sledující vliv kofeinu na ischemickou chorobu srdeční jsou rozporné. Například podle prospektivní studie o vztahu mezi konzumací kávy a rizikem ischemické choroby srdeční u žen v USA při desetiletém sledování v letech 1980-1990 nepatří konzumace kávy mezi významné příčiny tohoto onemocnění.
osteoporóza - (řídnutí kostí)
Podle některých studií je pití více než dvou šálků kávy denně rizikovým faktorem osteoporózy, protože kofein zvyšuje vylučování vápníku.
trávicí trakt
U některých osob může káva vyvolávat obtíže poruchy trávení, dráždí žaludeční sliznici (zvláště drobné nerozpuštěné částice u turecké kávy), a proto je také zakázána v dietách šetřících trávicí ústrojí.Vztah mezi pitím kávy a vznikem vředové choroby dvanáctníku a vředového zánětu tlustého střeva nebyl prokázán. Taktéž vztah mezi pitím kávy a vznikem žlučových kamenů nebyl prokázán žádný vztah.
pití kávy v těhotenství
V těhotenství má káva ve větším množství - více než 3 šálky denně určité nepříznivé účinkyna plod - zřejmě má vliv na snížení růstu plodu, čímž je snížena porodní váha, zrychluje tepovou a dechovou frekvenci plodu a potencuje anémii u matky i plodu.
Vliv na vznik vývojových vad však nebyla prokázána a nalezen nebyl ani vztah k výskytu vrozených vývojových vad a předčasných porodů. Mnoho těhotných žen ztrácí v tomto období na kávu chuť či mají nucení ke zvracení, takže její pití omezují nebo zcela vynechávají. Není vyloučeno, že jde o přirozenou ochranu plodu před poškozením, jejíž podstata není vysvětlena.
pití kávy a hormonální metabolismus žen
V časopise American Journal of Epidemiology byly publikovány výsledky zajímavé studie. Vyplývá z nich, že ženy, které konzumují více kofeinu, mají kratší menstruační cyklusv porovnání s ostatními. Studie se zúčastnilo přes 400 zdravých žen, z nichž 13 % přijímalo denně více než 300 mg kofeinu denně. Pro ilustraci - toto množství odpovídá asi třem šálkům kávy, devíti šálkům čaje nebo šesti skleničkám nápoje obsahujícího kofein. Ukázalo se, že u těchto 13 % žen se mnohem méně často vyskytuje dlouhá menstruace (tj. trvající 8 dní a více) a jejich celkový cyklus je také v průměru kratší. Dvakrát častěji se u nich vyskytuje délka cyklu 24 dní nebo menší. Oproti tomu u žen, které konzumovaly minimální množství kofeinu, se délka cyklu oproti průměru nezměnila. Co z toho vyplývá? Lékaři se domnívají, že změny délky menstruačního cyklu v dlouhodobé perspektivě mohou ovlivnit zdraví ženy. Menstruace je spojena s uvolňováním hormonů, a ty mají svou roli například v problémech s plodností, osteoporózou a rakovinou prsu. Tyto domněnky je nutné ověřit.
zdroj:V. Ostrý SZÚ-CHPŘ Brno,
S. Štruncová LF MU Brno,
http://www.chpr.szu.cz/
foto: střípky
Nové články
-
Účinky pití kávy
Hodnocení účinků pití kávy na základě současných poznatků
Sekce: Pijeme, Aktualizace: 11.09.2010, Autor: Redakce -
Káva
Hodnocení účinků pití kávy na základě současných poznatků
Sekce: Pijeme, Aktualizace: 11.09.2010, Autor: Redakce -
O kávě
Káva se jako celosvětově rozšířený a oblíbený nápoj stala běžnou součástí výživy. Jako osvěžující nápoj je známa více než tisíc let.
Sekce: Pijeme, Aktualizace: 11.09.2010, Autor: Redakce

Počasí ve světě


Devizové kurzy