AnketaAnketa

Odeslat mail Kontaktujte nás

Máte na nás nějaký dotaz, nápad, zajímavý tip na výlet, pěknou fotku? Máte chuť podílet se na obsahu stránek, rádi píšete, fotíte? Máte zájem o reklamu, propagaci, spolupráci? Kontaktujte nás.


Warning: join(): Invalid arguments passed in /www/doc/www.stripky.cz/www/modules/mod_weather/mod_functions.php on line 88

KurzyDevizové kurzy

země kurz
EMU 27,035
Japonsko 23,258
Rusko 37,270
USA 24,594
Velká Británie 32,235

Chcetel-li další podrobnosti o devizovém kurzu, klikněte prosím zde.

SvátkySvátky

Datum: středa, 27.červenec 2016
Dnes má svátek: Věroslav
Zítra má svátek: Viktor
Zvěrokruh: lev

Chcetel-li další zajímavosti ke svátkům tak klikněte zde.

Zasílání novinekZasílání novinek

Chcete se přihlásit k odběru novinek (aktualit) ze serveru Střípky, bez nutnosti registrace?

ČlánkyNejčtenější články

CvičeníCvičení při plochých nohou

TROCHU TEORIE - léčba plochých nohou a zásady při cvičení

JDEME CVIČIT


Lidská noha má dvě základní charakteristická vyklenutí - příčnou a podélnou nožní klenbu. Tak je zajištěna pružná a nebolestivá chůze.

Ploché nohy, tedy takové, na kterých je porušena příčná nebo podélná klenba nožní (nebo obojí), způsobují svým nositelům občasné (někdy i nesnesitelné) bolesti nohou po větší zátěži chůzí nebo po dlouhodobém stání. Často se přidružují bolesti v bederní páteři.

 

Léčba plochých nohou

Jestliže lékař zjistil u Vás nebo Vašeho dítěte ploché nohy, předepíše zpravidla ortopedické vložky a doporučí také cvičení. Článek, který právě čtete, podává návod, jak tato cvičení správně provádět. Cviky jsou cíleny sice převážně na nohu dětskou, část z nich je však možno využít při ploché noze v dospělosti. U dítěte totiž směřují cviky především k posílení správného vývoje kostí a svalů nohou a osvojení si správných pohybových návyků (např. při chůzi). U dospělého jsou zaměřeny více na uvolnění přetížených svalů a vazů a na návrat nosných a pohybových částí do fyziologického, tedy přirozeného postavení.

Mezi nejčastější činitele, které mají vliv na vznik ploché nohy a jež lze pozitivně ovlivnit, patří zvýšená tělesná hmotnost, dále přetěžování nohou (např. při chůzi dítěte bosky na tvrdé rovné podlaze), u dospělých i negativní vliv některých profesí (např. číšníci, prodavači), dále nemožnost občasné relaxace nohou během dne při jejich přetěžování vestoje apod. Především však trpí nohy nesprávně obuté. Týká se to nejen nevhodné obuvi (její nedostatečné délky a obměny, obuvi měkké, nošené celý den, nevyztuženého opatku, nevhodné výšky nebo tvaru podpatku, nízkého prostoru pro prsty nebo celkově nevhodného tvaru obuvi), ale i nevhodných ponožek a punčoch (krátkých, nebo naopak příliš dlouhých, s nevhodně umístěnými švy, vyrobených ze špatně prodyšného materiálu apod.).

A konečně - plochá noha je obvykle potivější než zdravá a vyžaduje kromě správného obutí také udržování dostatečné hygieny a další péči. U dětí doporučujeme pravidelné pečlivé omývání nohou nedráždivým mýdlem ve vlažné vodě a pečlivé osušení bez užití prostředků proti pocení. U dospělých jsou pak doporučovány koupele (střídavě namáčet nohy - v teplé vodě déle a pak krátce ve vodě studené, opakovat několikrát a končit vodou studenou), dále šlapání vody a konečně polohování dolních končetin (do zvýšené polohy) alespoň na dobu 10 minut. Také provádění vlastního cvičení ve vodě je účinné.

O provozování vhodných sportů je nutno se poradit s lékařem, neboť některé sporty mohou podpořit zlepšení sledovaných změn nohou. Je však nutno lékařem vymezit rozsah jejich provádění a vhodné vybavení (např. obutí). Vždy však, jak při cvičení tak při sportu, máme na paměti, že cílem má být plná funkce nohou bez nepřiměřeného přetěžování se zachováním jejich elastické pružnosti včetně pohybu prstů a plynulého odvalu. Proto také doporučujeme chůzi naboso v nerovném terénu, na trávě, v písku apod., ale ne na tvrdé, rovné podlaze! Vhodná je také chůze v mělké vodě, po písčitém dně, kde se však noha nemůže zranit.

 

Zásady při cvičení

Cviky, tak jak jsou uvedeny, představují výběr z mnoha dalších a není vhodné je aplikovat ihned všechny najednou ani v pořadí, ve kterém jsou pod stupňujícími se čísly uvedeny. Když začínáme s dítětem cvičit, zvolíme nejlépe jeden až tři jednoduché, pro dítě snadno pochopitelné a zvládnutelné cviky. Lékař nebo rehabilitační pracovník bude aktuálně po pravidelných vyšetřeních doporučovat doplnění a kombinaci cviků, které bude pokládat podle stupně a charakteru změn nohou nadále za nejúčinnější. Také poradí vhodný počet jejich opakování při každém, pravidelně se opakujícím cvičení, eventuálně i vhodné cviky celých dolních končetin resp. celého těla, které by měly potřebný vliv na postavení a pohyby nohou. Není vhodné bez doporučení lékaře zvyšovat počet opakování cviku (obvyklý počet je deset), naopak je třeba se občas obrátit na odborníka se žádostí o kontrolu správnosti provádění jednotlivých cviků. U dítěte jde totiž někdy o počáteční neobratnost nebo nepochopení správného pohybu a nebo také o vliv kladného nebo negativního rozvoje změny na noze - podobně však i u dospělého jedince. Pokud volíme pořadí cviků sami, dodržujeme obvykle tento sled: cviky vsedě (lépe na tvrdé podložce s rukama opřenýma za zády), pak vleže, dále cviky vestoje a cviky s pomůckou (míčem, tužkou apod.) a posléze zařazujeme nácvik správné chůze.

Dítě má cvičit alespoň jedenkrát denně, a to vždy až po chvíli odpočinku, který je vhodné vyplnit koupelí nohou ve vlažné vodě. Mezi jednotlivé cviky je vhodné vložit uvolňovací (relaxační) cvik nebo setrvání v uvolněné poloze dolních končetin. Cvičení by se mělo provádět raději kratší dobu a častěji, přitom však nepospíchat, soustředit se na správnost prováděného pohybu. Po cvičení, jehož délka by měla odpovídat věku dítěte, druhu a stupni postižení a unavitelnosti dítěte, doporučujeme lehkou masáž nohou po jejich opětovném omytí. Tu můžeme provést např. lehkým kartáčováním chodidel silonovým kartáčkem taženým nejprve pod vodou od paty ke špičce, později, když si dítě zvykne, po suché plosce, anebo u dospělejších uvolňováním s následnou masáží (poradí rehabilitační odborník). Zvláště malé děti by měly přijímat cvičení jako zábavnou hru a proto také při vysvětlování cviků použijeme různých zábavných přirovnání, soutěžení jako při sportovním výkonu apod. podle toho, jak dítě reaguje. Mělo by být v tomto ohledu naší snahou, aby cvičící měl po cvičení příjemný pocit, nikoliv pocit únavy nebo dokonce bolesti. Jen tak bude provádět cviky správně, plynule, nenásilné a také účinně a se samozřejmostí se k nim bude pravidelně vracet.

V případě pochybností o správném postupu při cvičení se obrazte na svého lékaře nebo rehabilitačního pracovníka. Věříme, že navrhovaná cvičení přinesou nejen snížení bolesti nohou. ale i zlepšení celkového zdravotního stavu a tím i celkové tělesné pohody. Obrázky jsou doplněny popisky, které přispějí k lepšímu pochopení správného provádění cviků.

 

 

Doporučené cviky

 

ukázka cviku 1. a 2.
vsedě - kroužit nohama dovnitř a zevně,
nejprve oběma současně, pak střídavě
ukázka cviku

 

 
ukázka cviku

3.
vsedě - sepnout plosky nohou (chodidla) proti sobě. Přitahovat je k tělu a odtahovat

ukázka cvikuukázka cvikuukázka cviku

4., 5., 6.
vleže - totéž jako v předchozím cviku. Nohy zvednout nejprve výše nad podložku, později je snižovat k podložce

 

 

ukázka cviku ukázka cviku   7., 8.
vleže - "jízda na kole" - nejprve šlapat dopředu,
pak dozadu. Nakonec nohy střídavě natahovat a ohýbat v hlezenných kloubech

 

ukázka cviku   9.
vsedě - vláčet nohy špičkami dovnitř
a kroužit zepředu dozadu i obráceně - "mlýnek"

 

ukázka cvikuukázka cviku   10., 11.
vestoje - výpon na špičky současně oběma nohama
(sounož), později střídavě jednou a druhou

 

12.
stoj na zevní hraně nohy s palcem ohnutým
a opřeným o podložku - oběma nohama současně
  ukázka cviku
ukázka cvikuukázka cviku   13., 14.
vestoje - střídat postavení na špičky a na paty.
Při střídání postavení provádět správně odval
(pružně a po zevní hraně nohou

 

ukázka cvikuukázka cviku   15., 16.
vsedě - válení míčku s hladkým nebo drsným
povrchem v sepnutých ploskách buď s opřením
o podložku, nebo později na ní, současně oběma
nohama. Později doplnit střídavý pohyb:
jedna noha jede dopředu a druhá dozadu

 

ukázka cvikuukázka cviku   17., 18.
sedě, později i vleže - úchop tužky palcem a ostatními
prsty. Vsedě "psaní" na podložce na papír,
v poloze vleže "psaní" ve vzduchu
ukázka cvikuukázka cvikuukázka cviku 19., 20., 21.
vsedě - aktivace prstů
i nožních kleneb- shrnování
šátku nebo ručníku
v hlezenných kloubech
natažených nohou
zatnutými prsty, jeho
uchopování a zvedání
a nakonec i přitahování
zatíženého ručníku
těžším předmětem

ukázka cviku

22.
vsedě - odtlačování těřšího předmětu
po podložce zevní hranou jedné
a pak druhé nohy

 

ukázka cviku

23.
vestoje - úchop drobných předmětů
a manipulace s nimi (ev. házení
s nimi na dálku)

 

ukázka cviku

24.
vsedě - navlékání punčochy prsty
druhé nohy

 

ukázka cviku

25.
vsedě - "kopání" míče prsty proti stěně -
kopnout od stěny odražený míč

 

ukázka cviku

26.
chůze - přes nerovné povrchy - překážky

 

ukázka cvikuukázka cviku   27., 28.
chůze - po "stříšce" (dvě hoblovan prkna 15 - 20 cm široká
a alespoň 150 cm dlouhá spojená "pianovým pantem", aby
nehrozilo uskřinutí plosky, nastavitelná do libovolných úhlů
vůči sobě (0° - 110°), ev. na stříšku přidat podložku s
měkkým ale drsnějším povrchem)

Dalším cvikem, který je možno procvičovat i příležitostně v průběhu dne je tzv. "indiánská chůze" - chůze po zevních hranách nohou.

29.
vsedě - uchopit nohu stejnostrannou rukou
v bérci a druhostrannou rukou dávat odpor
proti aktivnímu pohybu (protáčení)
v hlezenném kloubu
  ukázka cviku

 

ČlánkyNové články